وی همچنین ابراز امیدواری كرد كه این دانشگاه رتبه مناسبی در دنیا كسب كند. هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینكه دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو و فارغ ‌التحصیل دارد، به‌تجلیل از عملكرد مدیران دانشگاه آزاد پرداخت و تصریح كرد كه این امر كار كوچكی نیست.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به گزارش عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد مبنی بر اینكه «اگر ‪ ۱۰‬درصد از سه میلیون نفری كه جذب دانشگاه آزاد شده‌اند، درنبود آن به خارج از كشور می‌رفتند ‪ ۵۰‬میلیارد تومان ارز از كشور خارج می‌شد»، گفت: این نكته تكان‌دهنده است و باید در كنار آن توجه كرد كه شاید بیش از این و ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬درصد این افراد به خارج از كشور می رفتند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت در ادامه به سوابق تاریخی تاسیس دانشگاه آزاد كه خود از مؤسسان آن است،پرداخت و از شروع كار دانشگاه آزاد بعنوان «یك جهاد» نام برد.

هاشمی رفسنجانی گفت: تشكیل این دانشگاه در دهه اول انقلاب بر اساس تشخیص نیازها بوده است.وی با اشاره به اینكه در آن زمان كار غیر دولتی كردن نوعی كفر و برگشت از انقلاب دانسته می‌شد، خاطر نشان كرد : در آن زمان كه دانشگاه آزاد و غیر دولتی مطرح شد، مخاطره بزرگی بود كه مطرح و پذیرفته نشد.

وی با اشاره به حمایت امام خمینی از تشكیل دانشگاه آزاد گفت این حمایت باعث شد زبان تند نیروهای انقلابی بسته شود ومخالفان سكوت كنند.رئیس مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اصل عرضه و تقاضا در زندگی انسانها، گفت :جایی كه تقاضا وجود داشته باشد و امكان عرضه هم باشد، عرضه بوجود می‌آید.

هاشمی با بیان اینكه «تقاضای تحصیل در ایران بسیار بالا است»، گفت : ما دو راه بیشتر در پیش رو نداشتیم یا باید وجود دیپلمه‌های بیكار كه مصیبتی بزرگ برای كشور بود و موجب سرخوردگی آنها می‌شد تحمل می‌كردیم یا گزینه رفتن آنها به خارج مطرح بود كه معمولا دریك دانشگاه سطح پایین در خارج از كشور قبول می‌شدند و تعداد زیادی از آنها به داخل باز نمی‌گشتند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در ادامه گفت كه دانشگاه آزاد هیچ هزینه دولتی نداشته بلكه‌برای دولت درآمد زا نیز بوده است وبا انجام فعالتیهای عمرانی این دانشگاه كه نتیجه آن ‪ ۱۱‬میلیون متر مربع ساختمان بوده، زمینه اشتغال را نیز فراهم كرده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخی انتقادهای مطرح شده گفت: برخی می گویند نتیجه كار دانشگاه آزاد این بود كه دیپلم بیكار به لیسانس بیكار مبدل شده است، البته لیسانس بیكار بهتر از دیپلم بیكار است و دكتر بیكار بهتر از آن دو است چون فردی كه تحصیل می‌كند دارای شخصیتی می‌شود كه زاینده و سازنده است.

هاشمی رفسنجانی در پایان تاكید كرد:«بدترین خیانت مسئولان یك كشور این است كه راه تحصیل افراد را ببندند».

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا